Ludzie kina: Hans Rudolf Giger

Szwajcarski surrealista, ojciec postaci Ksenomorfa, malarz, projektant i wizjoner H. R. Giger to człowiek, któremu fani gatunku sci-fi zawdzięczają naprawdę wiele.

Urodził się 5 lutego 1940 r. w Chur (Szwajcaria). Stosunkowo szybko zaraził się pasją w konstruowaniu, przede wszystkim pod wpływem swoich rodziców, którzy szybko zauważyli jego talent i dążyli do tego, by go nie zmarnował. Już jako dziecko fascynował się mrokiem, obrazem zniszczenia, ogólnie tym co dziwne, tajemnicze i budzące niepokój. Swoje umiejętności polepszał nie tylko realizując swoje pasje, ale także poprzez obcowanie z pracami znanych surrealistycznych twórców. Nie bez powodu upodobał sobie twórczość Salvadora Dali, Jeana Cocteau, Rene Magritte. H. R. Giger postanowił jednak nie powielać wypracowanej przez nich schematów, ale stworzyć swój własny styl.Hans Rudolf Giger twórczość

H. R. Giger;  Źródło: Loudwire.com

Studia podjął w Zurychu, na wydziale projektowania wnętrz i projektowania przemysłowego. W swoich pierwszych pracach używał tylko tuszu i farby olejnej. Jego wczesne wystawy już wówczas budziły niemałe zainteresowanie, ale dopiero odkrycie farby w sprayu, pozwoliło mu na opracowanie własnego, unikalnego stylu. W przeciwieństwie do niektórych początkujących artystów, miał to szczęście, że nie brakowało osób chętnych na nabywanie jego prac. Pozwoliło mu to nie tylko zarobić na utrzymanie siebie, ale także na to, by w całości poświęcić się pasji, którą właśnie było tworzenie.

Na czym polegał oryginalny styl H. R. Gigera? Artysta starał się przedstawić w swoich pracach tę ciemną stronę człowieczeństwa. Jego wizje miały charakter raczej post-apokaliptyczny. Wychodził z założenia, że to człowiek, jest największym zagrożeniem dla drugiego człowieka, jak i też dla całej ludzkiej cywilizacji. Jego rozważania miały charakter niezwykle pesymistyczny, nie wróżył dobrze dla ludzkiej rasy. Zagrożenie widział w jej destruktywności, przygnębiające, pochmurne krajobrazy, potworne istoty rodem z najstraszniejszych horrorów to elementy szczególnie mocno wyróżniające się w jego twórczości, całości dopełniała wszechogarniająca rzeczywistość śmierć. Niektórzy określają styl artysty jako biomechaniczny. Biorąc pod uwagę twórczość Gigera trudno nie zgodzić się z tym spostrzeżeniem. Wszak widoczne było w jego pracach połączenie człowieka, oderwanego od tradycji, kultury czy historii, zestawionego z tym co nieswoiste, a więc konwencją futuryzmu, w którym to obecne są istoty nie z tego świata, na dodatek zdeformowane. W jego założeniu właśnie takie połączenie, powoduje przerażenie, ale i pewną fascynację wśród społeczeństwa, tym co jest przecież obce i nieznane.

Każdy, kto miał okazję zetknąć się z twórczością artysty, z pewnością nie odmówi mu dbałości o szczegóły. Giger koncentrował się na każdym detalu, cechował się sumiennością. Pracował zarówno w dzień, jak i w nocy. Podobno cierpiał na zaburzenia snu. Nie była to jednak jego słabość. Okresowo objawiające się problemy ze snem, połączone były ze wzmożonym twórczym natchnieniem.

Hans Rudolf Giger młody

    H. R. Giger uchwycony podczas pracy;  Źródło: Giger.com

Analizując styl Hansa Gigera, nie można pominąć jego fascynacji erotyką. Wbrew pozorom nie była to fascynacja przejawiająca się w jakoś szczególnie niezdrowych i nieaprobowanych społecznie zachowaniach. W koncepcji artysty kobieta miała swoje stałe miejsce, niejako umieszczona była na piedestale, a Giger traktował ją jako swoją muzę. Erotyka stanowiła u niego po prostu jedną z warstw założonego przez siebie konceptu. Sam artysta unikał natomiast skandali, trzymał się raczej na uboczu.

Z pewnością Hans Rudolf Giger, to artysta unikatowy i niepowtarzalny. Opracował swój oryginalny styl, dokładając kolejną cegiełkę w budowę kierunku w sztuce, którym był surrealizm. Wprowadził ten styl w schyłek XX wieku, przedstawiając go przede wszystkim w kinematografii. Jego pasja, zaangażowanie i umiejętności sprawiły, że jego prace do dziś cieszą się ogromnym zainteresowaniem, zaś prawdziwym hołdem dla jego twórczości, było stworzenie z z jego zamku – Chateau St. Germain – muzeum autora. Jeśli natomiast mówimy o twórczości artysty, nie można zapomnieć, że to właśnie Giger zaprojektował postać Ksenomorfa, znanego z serii Obcy, ponadto wnętrze statków kosmicznych oraz postać Spece Jockey’a, z tej samej produkcji. Ponadto jego szkice wykorzystano na potrzeby filmu Diuna. Odrzucono natomiast jego projekt Batmobila, na potrzeby produkcji Batman Forever, co spowodowane było podobno przez jego nazbyt futurystyczny wyglądem. Jednakże dzieł Hansa Gigera nie można wiązać jedynie z kinematografią. Giger zaprojektował okładki albumów, dla takich gwiazd, jak m.in. Deborah Harry czy Danzig. Giger zaprojektował i wykonał również statyw dla zespołu Korn, co więcej sygnował limitowaną edycję gitar Ibanez. Do tego pozostają jeszcze liczne płótna, na które artysta przelewał swoje zainteresowania i pasje oraz bary sygnowane jego własnym nazwiskiem, a za których wygląd wnętrza sam odpowiadał. Całość stanowi całkiem pokaźny dorobek artystyczny, poprzez który autor dążył do odkrycia przed człowiekiem jego największych, mrocznych tajemnic. Trudno znaleźć drugiego takiego człowieka, któremu starczyłoby na takie zadanie odwagi i determinacji. Prywatnie artysta był dwukrotnie żonaty, zmarł w wyniku obrażeń odniesionych podczas upadku ze schodów 12 maja 2014 r.

Źródła:
The Guardian
Rolling Stone
Alien Hive
HR Giger Museum
The Verge


Kategoria:
Tagi: , , , ,
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars (1 oceny, średnia: 9,00 na 10)
Loading...