Stronghold – powrót do średniowiecza

stronghold okładka gryStronghold to gra strategiczna czasu rzeczywistego, stworzona przez firmę Firefly Studios w 2001 r. W Polsce znana jest jako Twierdza. Gra jest połączeniem symulatora budowy zamczysk i strategii ekonomicznej, przeznaczona została na komputery PC. Swego czasu cieszyła się ogromną popularnością, co spowodowało że studio postanowiło kontynuować serię i tak powstały m.in. Stronghold Crusader, Stronghold 2, Stronghold Legends i kolejne…

Możliwości oferowane przez Twierdzę, są ogromne. W grze wcielamy się w lorda, którego zadania mogą być różnorodne, np. wybudowanie fortyfikacji; zadbanie o zasoby: żywność, drewno, kamień, żelazo, złoto; wyćwiczenie armii, która będzie bronić osady. Oczywiście istnieje też inna możliwość, bowiem przyjdzie nam poprowadzić wyszkolonych żołnierzy do boju, oblegając fortyfikacje wroga. Żeby lepiej zrozumieć nasze zadania, omówię w pierwszej kolejności tryby gry.

Tryby gry

W menu gry mamy dostępne 3 interesujące nas opcje gry. Są to kolejno „Opcje walki”, „Opcje ekonomiczne” oraz „Edytor map”. Opcje walki umożliwiają nam przede wszystkim rozpoczęcie Kampanii głównej. Znajdziemy tutaj powiązane ze sobą fabularnie misje, o zróżnicowanym stopniu trudności. Kampania ma na celu wprowadzenie gracza w świat Twierdzy, informując go o najważniejszych aspektach konkretnej odsłony serii. Pozwala także na szlifowanie naszych umiejętności, szczególnie przydatnych w przypadku przyszłej konfrontacji z innymi graczami.

twierdza menu gry

W moim odczuciu kampania jest jednym z najciekawszych elementów gry. Dostajemy naprawdę dobrze dopracowaną fabułę, misje są zróżnicowane pod kątem stopnia trudności. O ile te pierwsze nie powinny sprawić kłopotów, o tyle kolejne wymagają już pewnych przemyśleń, opracowania odpowiedniej strategii. Często przyjdzie nam bowiem zmierzyć się z wrogiem, mającym ogromną przewagę liczebną. Ponadto otrzymujemy interesujące informacje dotyczące naszych wrogów. Ich umiejętności są zróżnicowane, co widać m.in. przez podejmowane przez nich działania na polu bitewnym.

Poza kampanią główną mamy jeszcze możliwość rozegrania Oblężenia. Rozgrywka ta umożliwia graczom wcielenie się w rolę atakującego lub obrońcy. Plusem są tutaj wspaniałe fortyfikacje pochodzące z całej średniowiecznej Europy. Ten tryb koncentruje się tylko i wyłącznie na obraniu odpowiedniej taktyki wojskowej. Rozgrywka uniemożliwia bowiem działanie na polu gospodarczym.

twierdza gra

Opcja Inwazja – to z kolei misje nie powiązane ze sobą fabularnie. Jest to wielki miszmasz.

Ostatnim trybem gry w Opcjach walki, jest Gra w trybie wieloosobowym, przede wszystkim skonstruowana pod rozgrywkę w sieci z wieloma przeciwnikami.

Opcje ekonomiczne – te są już związane z zarządzaniem gospodarką ekonomiczną. Dostępne są następujące tryby:

Kampania ekonomiczna – czyli krótka kampania (5 misji), powiązana fabularnie. Głównym przeciwnikiem jest tutaj czas, przeznaczony na wywiązanie się z konkretnych poleceń.

Misje ekonomiczne – niczym nie powiązane ze sobą misje, w których to musimy podołać wyznaczonym nam zadaniom.

Swobodne budowanie – nieskrępowany tryb gry, umożliwiający wybudowanie zamczyska według własnego upodobania. Całości dopełnia możliwość wykorzystania ukształtowania terenu do budowy fortyfikacji. Mapy są zróżnicowane, zatem przed przystąpieniem do budowy, musimy odpowiednio zadbać o teren na nią przeznaczony. Ponadto należy mieć na uwadze przyszłą infrastrukturę.

twierdza inwazja

Ostatnią z 3-ch głównych opcji, jest Edytor map. Pozwala on zarówno na edycję już istniejących map, jak i tworzenie nowych. W trybie tym można dostosować do własnych potrzeb ukształtowanie terenu, wybudować mury, wieże, bramy – nie będąc związanym ograniczeniami surowców. Opcja ta pozwala stworzyć armię, mając oczywiście na uwadze charakter tworzonej rozgrywki.

Muzyka

Muzykę do gry skomponował Robert Euvino. Trzeba przyznać, że spisał się na medal. Ścieżka dźwiękowa składa się z 15 utworów, idealnie pasujących do klimatu średniowiecza. Podczas rozgrywki można usłyszeć dawno zapomniane instrumenty muzyczne. Poszczególne utwory mają zróżnicowaną dynamikę, w tym znaczeniu, że każdy zwiastuje inne zdarzenia. Inna muzyka towarzyszy graczom podczas ataku na nieprzyjaciela czy obrony przed nim, inna zaś gdy naszej osadzie nie zagraża niebezpieczeństwo z zewnątrz. Z własnego doświadczenia muszę przyznać, że muzyka w grze jest tak dobra, że czasem trudno jest skupić się na działaniach militarnych, czy też na polu gospodarczym.

Grafika

Gra oferuje grafikę 2D z rzutem izometrycznym (odwzorowanie trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie). Twórcy korzystali z autorskiego silnika, rozbudowując go dla kolejnych odsłon serii. Pomimo prostoty, grafika wcale nie działa na niekorzyść gry. Można powiedzieć, że wręcz przeciwnie. Nie bez powodu większość wytrawnych graczy serii, postuluje powrót do prostej dwuwymiarowej grafiki, z czasu gdy rozpoczynali swoją przygodę z tytułem.

Podsumowanie

Swoją przygodę z serią Stronghold rozpocząłem, dość wcześnie, niedługo po premierze gry. Ujęła mnie prosta grafika, wspaniale komponująca się z klimatem średniowiecza muzyka, czy wreszcie naprawdę szeroki wachlarz możliwości, oferowany przez tryby gry. Nie wiem czy byłbym w stanie sformułować zarzuty pod adresem tej odsłony serii. Dialogi są bowiem zabawne, przeciwnicy, których poznajemy podczas Kampanii głównej, charyzmatyczni. Pomimo upływu lat i mnóstwa gier na rynku, zawsze z chęcią powracam do serii Stronghold, w szczególności właśnie do dwóch pierwszych odsłon Stronghold i Stronghold Crusader (Twierdza Krzyżowiec). Z pewnością wszystkim zainteresowanym mogę polecić (z czystym sumieniem) oba tytuły.

Wszystkich zainteresowanych, poszukujących bardziej szczegółowych informacji na temat gry, bądź całej serii zachęcam do odwiedzania zaprzyjaźnionego z nami serwisu, będącego oficjalną polską stroną serii.

Oficjalny serwis o serii Stronghold

Ocena: 10/10


Kategoria:
Tagi: ,
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek6 Gwiazdek7 Gwiazdek8 Gwiazdek9 Gwiazdek10 Gwiazdek
(1 oceny, średnia: 10,00 na 10)
Loading...